HemGrupperDiskuteraMerTidsandan
Sök igenom hela webbplatsen
Denna webbplats använder kakor för att fungera optimalt, analysera användarbeteende och för att visa reklam (om du inte är inloggad). Genom att använda LibraryThing intygar du att du har läst och förstått våra Regler och integritetspolicy. All användning av denna webbplats lyder under dessa regler.

Resultat från Google Book Search

Klicka på en bild för att gå till Google Book Search.

Laddar...

"Liebste Schwester, wir müssen hier sterben oder siegen.": Briefe deutscher Wehrmachtssoldaten 1939-45

av Marie Moutier

MedlemmarRecensionerPopularitetGenomsnittligt betygDiskussioner
2111,055,283 (3.63)Ingen/inga
Eine repräsentative Auswahl von Briefen deutscher Wehrmachtssoldaten, die sie 1939 bis 45 an ihre Angehörigen nach Hause schrieben. Fast alle Frontabschnitte sind berücksichtigt. Mit gut verständlicher Erläuterung des geschichtlichen Umfeldes eines jeden Briefes. Rezension: Die deutsche Feldpost beförderte 1939-1945 ca. 3 Mrd. Briefe und Päckchen zwischen den Kriegsfronten und der Heimat. Etwa 16.000 Briefe sind im Berliner "Museum für Post und Kommunikation" gesammelt. Die französische Historikerin M. Moutier ist Archivleiterin von "Yahad-In Unum", einer französischen jüdisch-katholischen Organisation, die die Massenexekutionen von Juden und Roma u.a. in Belarus und der Ukraine erforscht. Hier hat sie es sich zur Aufgabe gemacht, eine lesbare und repräsentative Auswahl von Briefen der Wehrmachtssoldaten zu treffen und einer breiten Öffentlichkeit zugänglich zu machen. Nach einer ausführlichen Einleitung wird das geschichtliche Umfeld eines jeden Briefs beschrieben und mit sorgfältig platzierten Anmerkungen werden Namen, Begriffe und Anspielungen in den Briefen erklärt. Gegliedert ist die Sammlung chronologisch und es werden Briefe von allen Fronten, von Männern vieler sozialer Schichten gezeigt. So wird der Krieg sehr konkret, die "Tätergeneration" bekommt (ähnlich wie bei Ch. Browning: "Ganz normale Männer", 1999) ein Gesicht. (2 S)… (mer)
Ingen/inga
Laddar...

Gå med i LibraryThing för att få reda på om du skulle tycka om den här boken.

Det finns inga diskussioner på LibraryThing om den här boken.

Une collection de quelques lettres; lettres du front, de l'ennui, de la violence, de la bêtise, du désespoir... On aimerait une édition critique... ( )
  Nikoz | Dec 8, 2015 |
inga recensioner | lägg till en recension

Ingår i förlagsserien

Du måste logga in för att ändra Allmänna fakta.
Mer hjälp finns på hjälpsidan för Allmänna fakta.
Vedertagen titel
Information från den nederländska sidan med allmänna fakta. Redigera om du vill anpassa till ditt språk.
Originaltitel
Alternativa titlar
Första utgivningsdatum
Personer/gestalter
Viktiga platser
Viktiga händelser
Information från den nederländska sidan med allmänna fakta. Redigera om du vill anpassa till ditt språk.
Relaterade filmer
Motto
Dedikation
Inledande ord
Citat
Avslutande ord
Särskiljningsnotis
Förlagets redaktörer
På omslaget citeras
Ursprungsspråk
Information från den nederländska sidan med allmänna fakta. Redigera om du vill anpassa till ditt språk.
Kanonisk DDC/MDS
Kanonisk LCC

Hänvisningar till detta verk hos externa resurser.

Wikipedia på engelska

Ingen/inga

Eine repräsentative Auswahl von Briefen deutscher Wehrmachtssoldaten, die sie 1939 bis 45 an ihre Angehörigen nach Hause schrieben. Fast alle Frontabschnitte sind berücksichtigt. Mit gut verständlicher Erläuterung des geschichtlichen Umfeldes eines jeden Briefes. Rezension: Die deutsche Feldpost beförderte 1939-1945 ca. 3 Mrd. Briefe und Päckchen zwischen den Kriegsfronten und der Heimat. Etwa 16.000 Briefe sind im Berliner "Museum für Post und Kommunikation" gesammelt. Die französische Historikerin M. Moutier ist Archivleiterin von "Yahad-In Unum", einer französischen jüdisch-katholischen Organisation, die die Massenexekutionen von Juden und Roma u.a. in Belarus und der Ukraine erforscht. Hier hat sie es sich zur Aufgabe gemacht, eine lesbare und repräsentative Auswahl von Briefen der Wehrmachtssoldaten zu treffen und einer breiten Öffentlichkeit zugänglich zu machen. Nach einer ausführlichen Einleitung wird das geschichtliche Umfeld eines jeden Briefs beschrieben und mit sorgfältig platzierten Anmerkungen werden Namen, Begriffe und Anspielungen in den Briefen erklärt. Gegliedert ist die Sammlung chronologisch und es werden Briefe von allen Fronten, von Männern vieler sozialer Schichten gezeigt. So wird der Krieg sehr konkret, die "Tätergeneration" bekommt (ähnlich wie bei Ch. Browning: "Ganz normale Männer", 1999) ein Gesicht. (2 S)

Inga biblioteksbeskrivningar kunde hittas.

Bokbeskrivning
Haiku-sammanfattning

Pågående diskussioner

Ingen/inga

Populära omslag

Snabblänkar

Betyg

Medelbetyg: (3.63)
0.5
1
1.5
2
2.5
3 1
3.5 1
4 2
4.5
5

Är det här du?

Bli LibraryThing-författare.

 

Om | Kontakt | LibraryThing.com | Sekretess/Villkor | Hjälp/Vanliga frågor | Blogg | Butik | APIs | TinyCat | Efterlämnade bibliotek | Förhandsrecensenter | Allmänna fakta | 204,497,309 böcker! | Topplisten: Alltid synlig