HemGrupperDiskuteraMerTidsandan
Sök igenom hela webbplatsen
Denna webbplats använder kakor för att fungera optimalt, analysera användarbeteende och för att visa reklam (om du inte är inloggad). Genom att använda LibraryThing intygar du att du har läst och förstått våra Regler och integritetspolicy. All användning av denna webbplats lyder under dessa regler.

Resultat från Google Book Search

Klicka på en bild för att gå till Google Book Search.

Laddar...

Young Woman of 1914 (1931)

av Arnold Zweig

MedlemmarRecensionerPopularitetGenomsnittligt betygDiskussioner
52Ingen/inga496,078 (4.07)Ingen/inga
Die Neuausgabe von Arnold Zweigs 1931 publiziertem Roman, dessen großes Thema die Rückwirkungen des 1. Weltkrieges auf die Menschen und auf das gesellschaftliche Miteinander ist, fällt in eine Zeit der intensiven Auseinandersetzung der Medien mit dem Kriegsausbruch 1914. Im Mittelpunkt des Romans steht die Liebesbeziehung zwischen einem mittellosen jungen Schriftsteller und einer "höheren Tochter" aus einer wohlhabenden Bankiersfamilie. Die Einberufung des jungen Mannes zum Kriegsdienst stellt das junge Paar auf harte Proben. Der Roman entwirft aber auch ein sehr anschauliches und farbiges Porträt des bürgerlichen Lebens im Kaiserreich, dessen glanzvolle Fassaden im Krieg immer brüchiger werden. Der in Sprache und Erzählweise heute etwas altbacken wirkende Liebes- und Gesellschaftsroman beeindruckt durch eine stringente Handlungsführung, psychologische Feinfühligkeit und durch seine humanistische Botschaft. Wo die bekannteren Romane Zweigs im Bestand sind (z.B. "Der Streit um den Sergeanten Grischa", zuletzt BA 8/97), sollten sie um diesen Titel ergänzt werden. (Ronald Schneider) Im Mittelpunkt des zuerst 1931 veröffentlichten Romans Arnold Zweigs (1887-1968) steht die Liebesbeziehung zwischen einem mittellosen jungen Schriftsteller und einer "höheren Tochter" aus einer wohlhabenden Bankiersfamilie. Der 1. Weltkrieg bringt für beide schwere Belastungen und Konflikte. (Ronald Schneider)… (mer)
Ingen/inga
Laddar...

Gå med i LibraryThing för att få reda på om du skulle tycka om den här boken.

Det finns inga diskussioner på LibraryThing om den här boken.

Inga recensioner
inga recensioner | lägg till en recension

» Lägg till fler författare (11 möjliga)

Författarens namnRollTyp av författareVerk?Status
Arnold Zweigprimär författarealla utgåvorberäknat
Salter, GeorgOmslagsformgivaremedförfattarevissa utgåvorbekräftat
Du måste logga in för att ändra Allmänna fakta.
Mer hjälp finns på hjälpsidan för Allmänna fakta.
Vedertagen titel
Information från den engelska sidan med allmänna fakta. Redigera om du vill anpassa till ditt språk.
Originaltitel
Alternativa titlar
Första utgivningsdatum
Personer/gestalter
Viktiga platser
Viktiga händelser
Information från den tyska sidan med allmänna fakta. Redigera om du vill anpassa till ditt språk.
Relaterade filmer
Motto
Dedikation
Inledande ord
Citat
Avslutande ord
Särskiljningsnotis
Förlagets redaktörer
På omslaget citeras
Ursprungsspråk
Information från den tyska sidan med allmänna fakta. Redigera om du vill anpassa till ditt språk.
Kanonisk DDC/MDS
Kanonisk LCC

Hänvisningar till detta verk hos externa resurser.

Wikipedia på engelska

Ingen/inga

Die Neuausgabe von Arnold Zweigs 1931 publiziertem Roman, dessen großes Thema die Rückwirkungen des 1. Weltkrieges auf die Menschen und auf das gesellschaftliche Miteinander ist, fällt in eine Zeit der intensiven Auseinandersetzung der Medien mit dem Kriegsausbruch 1914. Im Mittelpunkt des Romans steht die Liebesbeziehung zwischen einem mittellosen jungen Schriftsteller und einer "höheren Tochter" aus einer wohlhabenden Bankiersfamilie. Die Einberufung des jungen Mannes zum Kriegsdienst stellt das junge Paar auf harte Proben. Der Roman entwirft aber auch ein sehr anschauliches und farbiges Porträt des bürgerlichen Lebens im Kaiserreich, dessen glanzvolle Fassaden im Krieg immer brüchiger werden. Der in Sprache und Erzählweise heute etwas altbacken wirkende Liebes- und Gesellschaftsroman beeindruckt durch eine stringente Handlungsführung, psychologische Feinfühligkeit und durch seine humanistische Botschaft. Wo die bekannteren Romane Zweigs im Bestand sind (z.B. "Der Streit um den Sergeanten Grischa", zuletzt BA 8/97), sollten sie um diesen Titel ergänzt werden. (Ronald Schneider) Im Mittelpunkt des zuerst 1931 veröffentlichten Romans Arnold Zweigs (1887-1968) steht die Liebesbeziehung zwischen einem mittellosen jungen Schriftsteller und einer "höheren Tochter" aus einer wohlhabenden Bankiersfamilie. Der 1. Weltkrieg bringt für beide schwere Belastungen und Konflikte. (Ronald Schneider)

Inga biblioteksbeskrivningar kunde hittas.

Bokbeskrivning
Haiku-sammanfattning

Pågående diskussioner

Ingen/inga

Populära omslag

Snabblänkar

Betyg

Medelbetyg: (4.07)
0.5
1
1.5
2
2.5
3 2
3.5 1
4 1
4.5
5 3

Är det här du?

Bli LibraryThing-författare.

 

Om | Kontakt | LibraryThing.com | Sekretess/Villkor | Hjälp/Vanliga frågor | Blogg | Butik | APIs | TinyCat | Efterlämnade bibliotek | Förhandsrecensenter | Allmänna fakta | 205,132,696 böcker! | Topplisten: Alltid synlig