HemGrupperDiskuteraMerTidsandan
Sök igenom hela webbplatsen
Denna webbplats använder kakor för att fungera optimalt, analysera användarbeteende och för att visa reklam (om du inte är inloggad). Genom att använda LibraryThing intygar du att du har läst och förstått våra Regler och integritetspolicy. All användning av denna webbplats lyder under dessa regler.

Resultat från Google Book Search

Klicka på en bild för att gå till Google Book Search.

Laddar...

Die Nordsee-Inselbahnen

av Hans Wolfgang Rogl

MedlemmarRecensionerPopularitetGenomsnittligt betygDiskussioner
5Ingen/inga2,970,273Ingen/ingaIngen/inga
Die nord- und ostfriesischen Inseln zählen seit dem vergangenen Jahrhundert zu den beliebtesten Erhohlungsräumen in Deutschland. Der um 1900 aufkommende Massentourismus machte vor allem auf den größeren Inseln entsprechende Transportmittel notwendig, die ersten Inselbahnen entstanden. Sie unterscheiden sich von anderen Kleinbahnen wesentlich: Ihr Fahrplan ist von der Saison und den Gezeiten des Meeres abhängig, Strecken und Fahrzeuge sind den jeweiligen Gegebenheiten angepaßt. Der schmalspurige Gleiskörper war, mit Ausnahme von Norderney, das einzige gemeinsame Merkmal dieser Bahnen. Borkum, Juist, Norderney, Langeoog, Spiekeroog, Wangerooge, Baltrum, Amrum und Sylt haben bzw. hatten ein Bahnnetz, das außer der Bewältigung des Urlauberstromes meist auch militärischen Zwecken dienen mußte, denn bis 1945 wurde den Nordseeinseln große strategische Bedeutung beigemessen. Das die meisten der Inseln autofrei sind, kommt außer den Reedereien, die den Fährverkehr betreiben, auch den Anschlußbahnen auf dem Festland ein bedeutender Rang zu. Diese Themen werden ebenso behandelt wie der Hindenburgdamm, der seit 1927 die Insel Sylt mit dem Festland verbindet. Hans W. Rogl, Journalist und ausgezeichneter Kenner des deutschen Kleinbahnwesens, hat ein Buch zusammengestellt, das die bunte Vielfalt der Eisenbahnen auf den deutschen Nordseeinseln beschreibt und von ihrem Werden ebenso erzählt wie von ihrem heutigen Erscheinungsbild.… (mer)
Senast inlagd avrgrobe, tubhh, shj2be
Ingen/inga
Laddar...

Gå med i LibraryThing för att få reda på om du skulle tycka om den här boken.

Det finns inga diskussioner på LibraryThing om den här boken.

Inga recensioner
inga recensioner | lägg till en recension
Du måste logga in för att ändra Allmänna fakta.
Mer hjälp finns på hjälpsidan för Allmänna fakta.
Vedertagen titel
Originaltitel
Alternativa titlar
Första utgivningsdatum
Personer/gestalter
Viktiga platser
Viktiga händelser
Relaterade filmer
Motto
Dedikation
Inledande ord
Citat
Avslutande ord
Särskiljningsnotis
Förlagets redaktörer
På omslaget citeras
Ursprungsspråk
Kanonisk DDC/MDS
Kanonisk LCC

Hänvisningar till detta verk hos externa resurser.

Wikipedia på engelska

Ingen/inga

Die nord- und ostfriesischen Inseln zählen seit dem vergangenen Jahrhundert zu den beliebtesten Erhohlungsräumen in Deutschland. Der um 1900 aufkommende Massentourismus machte vor allem auf den größeren Inseln entsprechende Transportmittel notwendig, die ersten Inselbahnen entstanden. Sie unterscheiden sich von anderen Kleinbahnen wesentlich: Ihr Fahrplan ist von der Saison und den Gezeiten des Meeres abhängig, Strecken und Fahrzeuge sind den jeweiligen Gegebenheiten angepaßt. Der schmalspurige Gleiskörper war, mit Ausnahme von Norderney, das einzige gemeinsame Merkmal dieser Bahnen. Borkum, Juist, Norderney, Langeoog, Spiekeroog, Wangerooge, Baltrum, Amrum und Sylt haben bzw. hatten ein Bahnnetz, das außer der Bewältigung des Urlauberstromes meist auch militärischen Zwecken dienen mußte, denn bis 1945 wurde den Nordseeinseln große strategische Bedeutung beigemessen. Das die meisten der Inseln autofrei sind, kommt außer den Reedereien, die den Fährverkehr betreiben, auch den Anschlußbahnen auf dem Festland ein bedeutender Rang zu. Diese Themen werden ebenso behandelt wie der Hindenburgdamm, der seit 1927 die Insel Sylt mit dem Festland verbindet. Hans W. Rogl, Journalist und ausgezeichneter Kenner des deutschen Kleinbahnwesens, hat ein Buch zusammengestellt, das die bunte Vielfalt der Eisenbahnen auf den deutschen Nordseeinseln beschreibt und von ihrem Werden ebenso erzählt wie von ihrem heutigen Erscheinungsbild.

Inga biblioteksbeskrivningar kunde hittas.

Bokbeskrivning
Haiku-sammanfattning

Pågående diskussioner

Ingen/inga

Populära omslag

Snabblänkar

Betyg

Medelbetyg: Inga betyg.

Är det här du?

Bli LibraryThing-författare.

 

Om | Kontakt | LibraryThing.com | Sekretess/Villkor | Hjälp/Vanliga frågor | Blogg | Butik | APIs | TinyCat | Efterlämnade bibliotek | Förhandsrecensenter | Allmänna fakta | 204,711,940 böcker! | Topplisten: Alltid synlig