HemGrupperDiskuteraMerTidsandan
Sök igenom hela webbplatsen
Denna webbplats använder kakor för att fungera optimalt, analysera användarbeteende och för att visa reklam (om du inte är inloggad). Genom att använda LibraryThing intygar du att du har läst och förstått våra Regler och integritetspolicy. All användning av denna webbplats lyder under dessa regler.

Resultat från Google Book Search

Klicka på en bild för att gå till Google Book Search.

Laddar...

Der hellenistische Hesiod: Arats Phainomena und die Tradition der antiken Lehrepik (Serta Graeca)

av Christos Fakas

MedlemmarRecensionerPopularitetGenomsnittligt betygDiskussioner
1Ingen/inga7,761,377Ingen/ingaIngen/inga
"Der hellenistische Hesiod" ist die erste Monographie, die sich der detaillierten literarischen Erklarung eines bisher vernachlassigten Klassikers, des Dichters Arat aus Soloi (3. Jh. v. Chr.), widmet. Detailliert geht die Arbeit der Frage nach, wie sich der beruhmte Lehrdichter mit seinem Gattungsvorganger Hesiod auseinandersetzt und deckt dabei ein komplexes, aus zahlreichen intertextuellen Bezugen bestehendes Nachahmungsprogramm auf. In den einzelnen Kapiteln wird zum einen untersucht, wie Arat den Zeushymnus und den Weltalterhymnus der Erga rezipiert, zum anderen, wie sich die Hesiod-Nachahmung in der Struktur, der Gesprachssituation und der religiosen Farbung der Phainomena niederschlagt. Neben verschiedenen Hesiod-Passagen, wie z. B. dem Epilog der Erga oder der Geburtslegende des Zeus in der Theogonie, kommt dabei ein breites Spektrum typischer Gattungsmerkmale zur Sprache: vom Wahrheitsanspruch bis zu den exkursartigen Erzahlungen und von der assoziationsahnlichen Kompositionsweise bis zum Motiv der Hinwendung an Bauern und Seefahrer. Diese gattungstypologische Betrachtungsweise geht mit einer standigen Berucksichtigung des politischen, philosophischen und literarischen Kontexts der Phainomena einher und zeigt dem Leser die Dialektik von Tradition und Neuerung im Arateischen Lehrepos auf. Durch eine textimmanente und zugleich literaturtheoretisch fundierte Untersuchung gelangt der Autor so zu einer neuen Gesamtwurdigung Arats, die fur die hellenistische Poesie und Poetik, die Geschichte der Hesiod-Rezeption und der Gattung Lehrgedicht, aber auch fur die antike Praxis der literarischen imitatio im allgemeinen wichtige Aufschlusse gibt. Ein Stellenindex sowie ein Namen- und Sachindex erschliessen den Band.… (mer)
Senast inlagd avRequiem
Ingen/inga
Laddar...

Gå med i LibraryThing för att få reda på om du skulle tycka om den här boken.

Det finns inga diskussioner på LibraryThing om den här boken.

Inga recensioner
inga recensioner | lägg till en recension
Du måste logga in för att ändra Allmänna fakta.
Mer hjälp finns på hjälpsidan för Allmänna fakta.
Vedertagen titel
Originaltitel
Alternativa titlar
Första utgivningsdatum
Personer/gestalter
Viktiga platser
Viktiga händelser
Relaterade filmer
Motto
Dedikation
Inledande ord
Citat
Avslutande ord
Särskiljningsnotis
Förlagets redaktörer
På omslaget citeras
Ursprungsspråk
Kanonisk DDC/MDS
Kanonisk LCC

Hänvisningar till detta verk hos externa resurser.

Wikipedia på engelska

Ingen/inga

"Der hellenistische Hesiod" ist die erste Monographie, die sich der detaillierten literarischen Erklarung eines bisher vernachlassigten Klassikers, des Dichters Arat aus Soloi (3. Jh. v. Chr.), widmet. Detailliert geht die Arbeit der Frage nach, wie sich der beruhmte Lehrdichter mit seinem Gattungsvorganger Hesiod auseinandersetzt und deckt dabei ein komplexes, aus zahlreichen intertextuellen Bezugen bestehendes Nachahmungsprogramm auf. In den einzelnen Kapiteln wird zum einen untersucht, wie Arat den Zeushymnus und den Weltalterhymnus der Erga rezipiert, zum anderen, wie sich die Hesiod-Nachahmung in der Struktur, der Gesprachssituation und der religiosen Farbung der Phainomena niederschlagt. Neben verschiedenen Hesiod-Passagen, wie z. B. dem Epilog der Erga oder der Geburtslegende des Zeus in der Theogonie, kommt dabei ein breites Spektrum typischer Gattungsmerkmale zur Sprache: vom Wahrheitsanspruch bis zu den exkursartigen Erzahlungen und von der assoziationsahnlichen Kompositionsweise bis zum Motiv der Hinwendung an Bauern und Seefahrer. Diese gattungstypologische Betrachtungsweise geht mit einer standigen Berucksichtigung des politischen, philosophischen und literarischen Kontexts der Phainomena einher und zeigt dem Leser die Dialektik von Tradition und Neuerung im Arateischen Lehrepos auf. Durch eine textimmanente und zugleich literaturtheoretisch fundierte Untersuchung gelangt der Autor so zu einer neuen Gesamtwurdigung Arats, die fur die hellenistische Poesie und Poetik, die Geschichte der Hesiod-Rezeption und der Gattung Lehrgedicht, aber auch fur die antike Praxis der literarischen imitatio im allgemeinen wichtige Aufschlusse gibt. Ein Stellenindex sowie ein Namen- und Sachindex erschliessen den Band.

Inga biblioteksbeskrivningar kunde hittas.

Bokbeskrivning
Haiku-sammanfattning

Pågående diskussioner

Ingen/inga

Populära omslag

Snabblänkar

Betyg

Medelbetyg: Inga betyg.

Är det här du?

Bli LibraryThing-författare.

 

Om | Kontakt | LibraryThing.com | Sekretess/Villkor | Hjälp/Vanliga frågor | Blogg | Butik | APIs | TinyCat | Efterlämnade bibliotek | Förhandsrecensenter | Allmänna fakta | 205,707,341 böcker! | Topplisten: Alltid synlig