HemGrupperDiskuteraMerTidsandan
Sök igenom hela webbplatsen
Denna webbplats använder kakor för att fungera optimalt, analysera användarbeteende och för att visa reklam (om du inte är inloggad). Genom att använda LibraryThing intygar du att du har läst och förstått våra Regler och integritetspolicy. All användning av denna webbplats lyder under dessa regler.

Resultat från Google Book Search

Klicka på en bild för att gå till Google Book Search.

Laddar...

Lettres à Dominique Rolin: (1958-1980)

av Philippe Sollers

MedlemmarRecensionerPopularitetGenomsnittligt betygDiskussioner
3Ingen/inga4,120,963Ingen/ingaIngen/inga
"Le temps me file entre les doigts, et je m'accroche à toi pour tenir le coup dans mon travail. Ce que je te dois, minute par minute, est incalculable. C'est le Temps. Qu'est-ce que le Temps ? C'est nous, depuis le début, en Espagne, à Venise, à Paris, au Veineux (le coeur). C'est nous à travers les mots et les pages. Nous-musique : tu entends ? Fais bien attention à toi, Trésor ! Tu es ma jeunesse, n'oublie pas, Beauté ! Je te prends par le bras sur la place San Agnese. De bons moments pour deux qui s'aiment ! Ça n'en finit pas d'être nouveau! Philippe Sollers, lettre du 30 juillet 2008 La période que ponctuent ces deux cent quarante-huit lettres de Philippe Sollers à Dominique Rolin est, pour les deux écrivains, un temps de création intense, sous le signe stable et dynamique de "l'axiome", qui relie indissolublement l'amour à un constant travail d'écriture et de pensée, signant de la sorte la vraie fidélité de l'un à l'autre, dans la vie et sur la page. Les lettres réunies ici s'avèrent plus brèves que celles de la période précédente (1958-1980) et se mettent à ressembler aux débuts des romans : variations sur les thèmes de Venise, de Pile-bateau (Ré), de l'orage, du sel, des oiseaux, des fleurs, des arbres, du temps qu'il fait, ou encore du lien étrange entre écriture et tennis. Interrogations sur l'oeuvre en cours. Lectures abondantes en écho. Musique, encore et toujours. Un autre filon important traverse ces pages : la politique. Ou plutôt : la manière satirique dont Sollers rend compte de la dégénérescence des politiciens. Et, en toile de fond, une très émouvante connaissance -et reconnaissance - amoureuse, plus nette et plus singulière au fil des ans et des jours."--Page 4 of cover… (mer)
Senast inlagd avAlainCipit, xaviervrinaldi

Inga taggar

Ingen/inga
Laddar...

Gå med i LibraryThing för att få reda på om du skulle tycka om den här boken.

Det finns inga diskussioner på LibraryThing om den här boken.

Inga recensioner
inga recensioner | lägg till en recension

Ingår i förlagsserien

Du måste logga in för att ändra Allmänna fakta.
Mer hjälp finns på hjälpsidan för Allmänna fakta.
Vedertagen titel
Information från den franska sidan med allmänna fakta. Redigera om du vill anpassa till ditt språk.
Originaltitel
Alternativa titlar
Första utgivningsdatum
Personer/gestalter
Viktiga platser
Viktiga händelser
Relaterade filmer
Motto
Information från den franska sidan med allmänna fakta. Redigera om du vill anpassa till ditt språk.
/
Dedikation
Information från den franska sidan med allmänna fakta. Redigera om du vill anpassa till ditt språk.
/
Inledande ord
Information från den franska sidan med allmänna fakta. Redigera om du vill anpassa till ditt språk.
Avant-propos
Peu à peu paraissent au grand jour la singularité et la profondeur de l’amour entre ces deux écrivains : Dominique Rolin et Philippe Sollers.
[...]
1958

1

Bordeaux, le 31 Déc. 1958

Chère Dominique,
Cela m’ennuie un peu d’avoir à vous admirer. [...]
Citat
Avslutande ord
Särskiljningsnotis
Förlagets redaktörer
Information från den franska sidan med allmänna fakta. Redigera om du vill anpassa till ditt språk.
På omslaget citeras
Ursprungsspråk
Information från den franska sidan med allmänna fakta. Redigera om du vill anpassa till ditt språk.
Kanonisk DDC/MDS
Kanonisk LCC

Hänvisningar till detta verk hos externa resurser.

Wikipedia på engelska

Ingen/inga

"Le temps me file entre les doigts, et je m'accroche à toi pour tenir le coup dans mon travail. Ce que je te dois, minute par minute, est incalculable. C'est le Temps. Qu'est-ce que le Temps ? C'est nous, depuis le début, en Espagne, à Venise, à Paris, au Veineux (le coeur). C'est nous à travers les mots et les pages. Nous-musique : tu entends ? Fais bien attention à toi, Trésor ! Tu es ma jeunesse, n'oublie pas, Beauté ! Je te prends par le bras sur la place San Agnese. De bons moments pour deux qui s'aiment ! Ça n'en finit pas d'être nouveau! Philippe Sollers, lettre du 30 juillet 2008 La période que ponctuent ces deux cent quarante-huit lettres de Philippe Sollers à Dominique Rolin est, pour les deux écrivains, un temps de création intense, sous le signe stable et dynamique de "l'axiome", qui relie indissolublement l'amour à un constant travail d'écriture et de pensée, signant de la sorte la vraie fidélité de l'un à l'autre, dans la vie et sur la page. Les lettres réunies ici s'avèrent plus brèves que celles de la période précédente (1958-1980) et se mettent à ressembler aux débuts des romans : variations sur les thèmes de Venise, de Pile-bateau (Ré), de l'orage, du sel, des oiseaux, des fleurs, des arbres, du temps qu'il fait, ou encore du lien étrange entre écriture et tennis. Interrogations sur l'oeuvre en cours. Lectures abondantes en écho. Musique, encore et toujours. Un autre filon important traverse ces pages : la politique. Ou plutôt : la manière satirique dont Sollers rend compte de la dégénérescence des politiciens. Et, en toile de fond, une très émouvante connaissance -et reconnaissance - amoureuse, plus nette et plus singulière au fil des ans et des jours."--Page 4 of cover

Inga biblioteksbeskrivningar kunde hittas.

Bokbeskrivning
Haiku-sammanfattning

Pågående diskussioner

Ingen/inga

Populära omslag

Snabblänkar

Betyg

Medelbetyg: Inga betyg.

Är det här du?

Bli LibraryThing-författare.

 

Om | Kontakt | LibraryThing.com | Sekretess/Villkor | Hjälp/Vanliga frågor | Blogg | Butik | APIs | TinyCat | Efterlämnade bibliotek | Förhandsrecensenter | Allmänna fakta | 204,711,960 böcker! | Topplisten: Alltid synlig